http://shmyo-iayp.web.nku.edu.tr/

İlk ve Acil Yardım Ön lisans Programı

Programı Sunan Akademik Birimİlk ve Acil Yardım
Program DirektörüBölüm Başkanı: Ramadan Bilgin AKALIN & Program Koordinatörü: Öğr. Gör. Hasret ZEREN
Program TürüÖn lisans Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiÖnlisans
Kazanılan DereceMezun olunduğunda İlk ve Acil Yardım Önlisans diplomasına sahip olunur. Ünvanı ise Ambulans ve Acil Bakım Teknikeri (AABT)'dir.
Eğitim TürüTam Zamanlı,Türkçe ,1.Öğretim
Kayıt Kabul Koşullarıİlk ve Acil Yardım Programına, Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav (TYT) ile öğrenci kabul edilir.
Önceki Öğrenmenin TanınmasıTekirdağ Namık Kemal Üniversitesi’nin yönergesine göre, bu öğrenmelerin tanınması, muafiyet sınavları, portfolyo değerlendirmeleri ve akredite kuruluşlardan alınan sertifikaların değerlendirilmesi gibi yöntemlerle gerçekleştirilir. Önceki öğrenmenin tanınması için başvurular, öğrencinin kayıt olduğu ilk akademik yılda yapılmalıdır; daha sonraki başvurular kabul edilmez.En fazla 15 AKTS kredilik ve en fazla 5 ders tanınabilir.Başvurular, ilgili akademik birimlerin yönetim kurulları ve "Önceden Kazanılmış Yeterliliklerin Tanınması Komisyonu" tarafından değerlendirilir. Bölümlerin müfredatlarında yer alan zorunlu Yabancı dil dersi için her öğretim yılı başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Bu derslerden kendi kendilerine öğrenme sürecini tamamlayan ya da değişik yollarla bu derslerdeki öğrenme çıktılarını sağladığını düşünen öğrenciler bu sınavlara girebilme hakkına sahiptir. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar ders programındaki ilgili dersten muaf olurlar.
Mezuniyet Koşulları Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 120'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.
Program AmacıÖğretim programı, çağdaş İlk ve Acil Bakım teknikerliğinin temellerini vermek üzere hazırlanmıştır. Birinci yıl derslerimiz zorunlu dersler ağırlıklı olmak üzere farklı bilgi düzeyine sahip öğrencileri aynı bilgi düzeyine getirmek için başlıca anatomi, fizyoloji,tıbbi terminoloji derslerini içerir. Programın amacı hastane öncesi sağlık hizmetlerini tanımlayan yasal yetki ve sorumlulukları çerçevesinde verebilecek, hasta ve yaralıların hastanede esas tedavisi yapılıncaya kadar geçen süre içerisinde yaşam kurtarıcı ve sakat kalmayı önleyici tıbbi müdahale olanakları sağlayabilecek profesyonel düzeyde sağlık elemanları yetiştirmektir.
Mezunların Mesleki Profilleriİlk ve Acil Yardım Programından mezun olanlar Özel ve Devlet Hastanelerinde, Üniversite Hastanelerinde, 112 Acil Ambulans İstasyonlarında, özel ambulans servislerinde, belediyelerin ilgili birimlerinde, deniz, kara ve hava ambulanslarında veya acil servislerde çalışabilir.
Bir Üst Dereceye GeçişProgramımızdan mezun olan öğrenciler, Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Hemşirelik, Hemşirelik ve Sağlık Hizmetleri bölümlerine dikey geçiş ile geçebilmektedirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

T.C.Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği

(https://esas.nku.edu.tr/dosyalar/yonergeler/4138A474-10CC-A8CA-76EC-536AA12EC013.pdf)

 

Her dönem en az 1 arasınav 1 dönem sonu sınavı uygulanır.

Uygulamalı derslerde Uygulama notları uygulama yerlerindeki değerlendirmeleri

ya da öğretim elemanının kararına bağlı olarak 2. vize sınavı olarak notlandırılabilmektedir. 

Vizelerin yanı sıra, her dönemin başında verilen dönem içeriğinde tarihleri belirtilen proje ve ödevler verilir.

Her dönemin sonunda, öğrenciler final sınavına girmek zorundadır. 

Öğrenci yönetmeliği ve akademik takvime göre vize ve final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih, yer ve zamanlarda yapılır.

Öğrencinin dönem sonu notu ders sorumlusu tarafından ara sınav, proje, ödev ve final sınavı sonuçlarına göre verilir. 

Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak  Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir.

Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya

bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. 

Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla

ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında

alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir.

Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise

bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.

Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir: 

Puan

Harfli Notu

Katsayı

Başarı Durumu

90-100

AA

4.00

Başarılı

80-89

BA

3.50

Başarılı

70-79

BB

3.00

Başarılı

65-69

CB

2.50

Başarılı

60-64

CC

2.00

Başarılı

50-59

DD

1.50

Başarısız

30-49

FD

1.00

Başarısız

0-29

FF

0.00

Başarısız

Eğitim Öğretim Metotları

Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.

Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

*EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Özel Destek / Yapısal Örnekler

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Rol Yapma / Drama

Önceden planlanmış özel beceriler

Standart derslik teknolojileri, özel donanım

Problem Çözme

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Vaka Çalışması

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

KüçükGrup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Gösterim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Benzetim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Saha/Arazi Çalışması

Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Laboratuar

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme/Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Panel

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Konuk Konuşmacı

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri/ Projeleri

Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler

 

(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

Program Çıktıları

1-Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
2-Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
3-Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
4-Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
5-Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
6-Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
7-Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
8-Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
9-Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
10-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
11-Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
12-Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
13-Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
14-Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
15-Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanmış olma.

Müfredat

İlk ve Acil Yardım Kredili Ders Yapısı Şeması



1. Sınıf



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
İAY116 Acil Hasta Bakımı I 2 8 6
İAY117 Acil Sağlık Hizmetleri I 2 0 3
İAY115 Anatomi 2 0 3
ATİ101 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I 2 0 2
İAY114 Fizyoloji 2 0 3
İAY 403 Temel ve İleri Yaşam Desteği Uygulamaları 2 0 2
İAY105 Tıbbi Terminoloji 2 0 2
TDİ101 Türk Dili I 2 0 2
YDİ101 Yabancı Dil I (İngilizce) 2 0 2
Seçmeli İLK ve ACİL YARDIM 1. SINIF GÜZ DÖNEMİ SEÇMELİ DERSLER() 5
İAY109 Beden Eğitimi ve Vücut Geliştirme I 1 1 2
İAY113 Temel Afet Bilgisi 2 0 3
Toplam AKTS: 30

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
İAY212 Acil Hasta Bakımı II 2 8 8
İAY213 Acil Sağlık Hizmetleri II 2 0 3
ATİ102 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi II 2 0 2
FRM001 Farmakoloji 2 0 2
TDİ102 Türk Dili II 2 0 2
YDİ102 Yabancı Dil II (İngilizce) 2 0 2
Seçmeli İLK VE ACİL YARDIM 1.SINIF BAHAR DÖNEMİ SEÇMELİ DERSLER() 11
İAY209 Beden Eğitimi ve Vücut Geliştirme II 1 1 2
İAY215 İş Sağlığı ve Güvenliği 2 0 3
İAY216 Sağlık Hizmetleri Yönetimi 2 0 3
İAY214 Temel EKG 2 0 3
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 60

2. Sınıf



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
İAY 301 Acil Hasta Bakımı III 2 4 5
İAY 304 Acil Yardım ve Kurtarma I 2 4 5
İAY 306 Afet ve Acil Durum Psikolojisi 2 0 3
İAY 302 Ambulans Servis Eğitimi 2 4 5
FRM001 Farmakoloji 2 0 2
İAY 303 Mesleki Uygulama I 1 8 6
Seçmeli İLK ve ACİL YARDIM 2. SINIF GÜZ DÖNEMİ SEÇMELİ DERSLER() 4
İAY 308 Çalışma Alanlarında Yasal Hak ve Sorumluluklar 2 0 2
İAY 307 Yüzme 1 1 2
Seçmeli Üniversite Genel Seçmeli Dersler() 3
UNİSEC-SHMYO 001 Temel Afet Bilgisi 2 0 3
Toplam AKTS: 33

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
İAY 402 Acil Yardım ve Kurtarma II 2 4 5
İAY 401 Mesleki Uygulama II 1 8 6
İAY 403 Temel ve İleri Yaşam Desteği Uygulamaları 2 0 2
İAY 405 Travma 2 2 2
Seçmeli İLK ve ACİL YARDIM 2. SINIF BAHAR DÖNEMİ SEÇMELİ DERSLER(12 AKTS DERS SEÇİLİR) 12
İAY 406 Bilgi ve İletişim Teknolojileri 2 2 3
İAY 408 Halter ve Güç Geliştirme 1 1 2
İAY 407 Hastalıklar Bilgisi 2 0 3
İAY 409 Sağlık Hizmetleri Yönetimi 2 0 2
İAY110 Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon 2 0 2
Seçmeli Üniversite Genel Seçmeli Dersler() 3
UNİSEC-SHMYO 002 Hastalıklar Bilgisi 2 0 3
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 63